4 Comments
User's avatar
Tiberiu CAZACIOC's avatar

Crearea de boți este o activitate lucrativă pentru platforma media socială, pentru prestatorii de servicii de marketing online. Banii la ei merg, nu?

Expand full comment
Tiberiu CAZACIOC's avatar

Ar fi interesant de măsurat, dacă din camera de ecou - în cazul polemicilor politice - reacțiile în sistemul politic, social, administrativ. Sau altfel spus dacă "revolta" sau "susținerea" din tastatură se transmit/transferă în spațiul "real", al instituțiilor. De exemplu, ca efect fiind crearea de grupuri de acțiune care să petiționeze instituțiilor sau care organizează un protest pașnic sau apar grupuri de acțiune locală - civice, etc.

Expand full comment
Tiberiu CAZACIOC's avatar

Ipoteza mea este că, în anumite condiții, este probabil ca modele de influențare precum cel descris la începutul newsletter-ului Misreport să nu aibă efect la votare - durată, volume, reziliență, competiție informațională/zgomot, memorie scurtă, etc. De fapt s-a creat o cameră de ecou vicioasă - care cuprinde media (TV), radio, online, staff politic, care cheltuie resurse de dragul de a cheltui resurse și de a-și justifica existența. Scopul în sine a devenit acela de a produce zgomot, social stirring, pentru a avea obiectul muncii și pentru primi resurse pentru a-și susține obiectul muncii.

Expand full comment
Tiberiu CAZACIOC's avatar

Efectul, care este efectul, apropo de aceste manipulări în scop electoral? Urmări studiate, nu bănuite. Boții sunt detectabili și lizibili prin activitatea covârșitoare și uniformitatea opiniilor, exprimate în comentarii. Subsolul articolelor arată comentatori umani care atacă pe comentatorii zilieri. Uneori boții (Twitter/X mai ales) sunt identificabili. S-a creat un univers de reacții ca modus vivendi. Aceia care comentează - critic, laudativ - au deja capacitatea de a înțelege că se află într-o cameră cu "umbre".

Expand full comment