Ediția #161: Trei pagini de Facebook au plătit postări sponsorizate cu conținut negativ la adresa profesorilor
Bună dimineața,
Trei pagini de Facebook aparent anonime au plătit la finalul lunii mai, după declanșarea grevei din educație, postări sponsorizate cu conținut negativ la adresa profesorilor și a unui lider de sindicat, pentru un public de aproximativ 3 milioane de utilizatori din rețea.
Cele trei pagini sunt: Salvăm România, Guvernare.net și Politice.net.
Paginile imită aparența unor publicații online, doar că materialele publicate pe site-urile corespondente nu respectă normele jurnalistice și nu sunt asumate de autori identificabili. Toate cele trei pagini făceau parte, la finalul anului 2020, dintr-o rețea care acționa concertat pentru a amplifica, pe bani, subiecte politice. Am documentat Rețeaua și legăturile acesteia cu o companie de publicitate care încasa bani de la PSD, în PressOne.
Cum funcționează postările sponsorizate pe Facebook?
În mod normal, feed-ul fiecărui utilizator este completat cu postări ale prietenilor sau paginilor pe care le-a apreciat, potrivit informațiilor oficiale oferite de Facebook.
În momentul în care o entitate sponsorizează o postare (fotografie, link la un articol etc), practic plătește Facebook pentru ca acel conținut să apară în feed-ul unor persoane care, altfel, nu ar fi văzut acea postare. (ROI Advisers)
Cu alte cuvinte, chiar dacă mulți utilizatori nu au dat like paginilor menționate mai sus și nu au interacționat niciodată cu ele, vor vedea conținutul negativ la adresa profesorilor, pentru că paginile au plătit Facebook cu acest scop.
Postările
1. Pagina Salvăm România
Total cheltuit: 1.500-2.000 RON, între 24 mai și 1 iunie, postarea fiind afișată de cel puțin 350.000 de ori. Sponsorizarea acestei postări a generat și 8.800 de reacții, 4.700 de comentarii și 2.600 share-uri. Postările organice ale paginii generează în medie sub 10 reacții.
Titlul postării: Șeful greviștilor din Educație - Nistor: 13.524 lei pe lună ca șef de sindicat, plus 4.000 lei ca profesor fără să predea.
Materialul sponsorizat a fost publicat inițial pe site-ul Gândul și descrie averea liderului sindical, așa cum reiese ea din declarațiile sale de avere.
Pagina a cheltuit din 2019 până acum pentru postări cu conținut politic sau social, sponsorizate pe Facebook, 365.458 RON.
2. Pagina Politice.net
Total cheltuit: 1.500-2.000 RON, între 20 și 26 mai, postarea fiind afișată de cel puțin 300.000 de ori. Sponsorizarea acestei postări a generat și 3.900 de reacții, 2.400 de comentarii și 357 share-uri. Postările organice ale paginii generează în medie sub 10 reacții.
Titlul postării: Greva generală a profesorilor din România: profesorii nu vor să mai intre în clase, părinții nu știu cu cine să-și lase copiii acasă, liderii sindicali cer, guvernanții negociază.
Materialul sponsorizat este publicat pe site-ul politice.net, cu titlul Haos în învățământ. După doi ani în care nu s-a făcut școală, greva profesorilor trimite iar elevii acasă.
Conținutul său este critic la adresa profesorilor și o citează masiv pe Dana Budeanu, cu mai multe declarații critice sau chiar jignitoare, la adresa profesorilor. Presupusul articol nu este semnat de un jurnalist și nu este scris după normele jurnalistice în vigoare, prezentând opiniile autorului drept fapte.
Iată un citat concludent:
„Singurii a căror voce aproape că nu se aude astăzi sunt copiii: după doi ani de pandemie, în care ba s-a făcut, ba mai mult nu s-a făcut școală, elevii sunt trimiși din nou acasă. Pentru cât timp? Nu se știe…”
Pagina a cheltuit din 2019 până acum pentru postări cu conținut politic sau social, sponsorizate pe Facebook, 465.944 RON.
3. Pagina Guvernare.net
Total cheltuit: 1.500-2.000 RON, între 20 și 26 mai, postarea fiind afișată de cel puțin 350.000 de ori. Sponsorizarea acestei postări a generat și 8.200 de reacții, 5.800 de comentarii și 719 share-uri. Postările organice ale paginii generează în medie sub 10 reacții.
Titlul postării: Pentru elevii care au pierdut 2 ani de educație în perioada pandemiei, în care școlile mai mult au fost închise, fiecare zi în care 100.000 de profesori refuză să intre în clase este o pierdere uriașă.
Materialul sponsorizat este publicat pe site-ul guvernare.net, cu titlul: La ce ajută greva profesorilor? După doi ani de pandemie, copiii stau din nou acasă
Nici acest presupus articol de presă nu este semnat de un autor și conține, la fel ca cel de pe site-ul politice.net, opinii prezentate pe post de fapte, precum și citate din Dana Budeanu, care îi acuză pe profesori că ar avea un interes politic în declanșarea grevei.
Și tonul acestui text, la fel ca al celui postat pe site-ul politice.net, este acuzativ la adresa profesorilor și pune elevii în postura de victimă a acestora.
Pagina a cheltuit din 2019 până acum pentru postări cu conținut politic sau social, sponsorizate pe Facebook 546.131 RON.
Ce efect are conținutul politic sponsorizat?
Acest tip de conținut va apărea în feed-ul utilizatorilor cu un marcaj minuscul care precizează că avem de-a face cu o afișare plătită. Totuși, majoritatea utilizatorilor nu sunt familiari cu acest tip de postări și nu conștientizează, neapărat, că e vorba de publicitate, nu de conținut generat organic.
Cu alte cuvinte, e posibil ca mulți utilizatori să perceapă acest tip de postări drept un produs jurnalistic autentic.
Care e politica de sponsorizare a Facebook?
Potrivit regulamentului publicat online, Facebook permite publicitatea pe teme politice sau sociale după ce entitățile care anunță că vor să plătească astfel de sponsorizări trec printr-un proces de autentificare/identificare.
Practic, în unele țări - și asta se întâmplă și în România - acest proces de autentificare poate fi păcălit cu ajutorul unor tactici simple. Paginile despre care arătam mai sus că imită aparența unor publicații online, se identifică prin domeniul de internet folosit, și care nu poate fi atribuit unei entități reale. De asemenea, se mai identifică printr-un număr de telefon mobil și o adresă.
În general, numerele de telefon mobil afișate la disclaimer sunt închise, iar adresele oferite pentru identificare sunt vagi.
Uniunea Europeană a pregătit un pachet de reglementări în ceea ce privește publicitatea politică și amplificarea, contra cost, a conținuturilor cu teme politice. Human Rights Watch explică ce prevăd ele.
Internațional
👉 O ipoteză conspiraționistă care circulă în Polonia susține că elitele globale ar încerca să depopuleze planeta cu ajutorul grânelor cultivate în Ucraina, care ar conține contraceptive. Demagog arată de ce ipoteza nu e susținută de argumente științifice. Sau de realitate.
👉 Uniunea Europeană a adoptat un raport care solicită statelor membre să investească mai mult în educație media și educație despre dezinformare. Raportul adoptat urmărește protejarea spațiului informațional european. (Reporters Without Borders)
👉 …același raport mai solicită statelor membre să interzică folosirea TikTok în cadrul aparatelor guvernamentale. (Politico)
👉 Chatboții care folosesc tehnologie AI și pot genera falsuri sau dezinformare ar trebui să fie etichetați ca atare, a declarat vicepreședinta Comisiei Europene, Vera Jourova. (Reuters)
👉 PolitiFact a testat ChatGPT, pentru a vedea dacă e capabil să facă fact-checking (adică să verifice valoarea de adevăr a unor afirmații). Concluzia lor e că chatbot-ul bazat pe tehnologie AI e orientat să dea răspunsul pe care publicul îl dorește, nu are perspectivă și, de multe ori, îi lipsesc informațiile actualizate. (Poynter Institute)
👉 Twitter eșuează în a bloca mesajele rasiste și care instigă la ură postate de conturi care plătesc pentru a fi certificate cu bulina albastră, arată un studiu citat de Daily Beast.
👉 …între timp, șefa departamentului de securitate a demisionat, după ce Twitter s-a retras voluntar din acordul UE privind combaterea dezinformării online. (Reuters)
👉 Meta amenință că va interzice postarea știrilor în California, după ce statul a declanșat adoptarea unei legi care obligă compania mamă a Facebook să împartă o parte din profit cu publisherii. NiemanLab notează că nu e clar ce înseamnă asta, dar amintește cazul Australiei, unde, pentru o vreme, Facebook a restricționat postarea de link-uri din ziarele naționale și locale.
👉 Discursul anti-vaccinist oferă o identitate și sentimentul că aparții unui grup special, arată un studiu referitor la retorica anti-vaccinistă. (The Conversation)
Prieteni, Școala Doctorală Comunicare, Relații Publice și Publicitate din cadrul Universității Babeș-Bolyai a demarat o cercetare, pentru a afla mai multe despre cititorii newsletter-ului Misreport.
Scopul cercetării este să înțeleagă motivele care v-au determinat să vă abonați la un newsletter care oferă informații verificate și să cerceteze modul în care interacționați cu acesta.
❗ Informațiile furnizate vor fi tratate cu confidențialitate și vor fi utilizate exclusiv în scopul cercetării. Participarea la studiu este voluntară, iar răspunsurile dumneavoastră vor fi anonime, în conformitate cu normele și reglementările privind protecția datelor cu caracter personal.
Vă încurajăm să alocați câteva minute (aproximativ 5) pentru completarea acestui chestionar și vă mulțumim anticipat pentru contribuția dumneavoastră.
Multumim! Stiam ca asa functioneaza Facebook dar e asa bine explicat ca acum pot si eu sa "dau mai departe" ...
Daca am vorbi de un public ce stie sa "filtreze" informatia, ar fi excelent. Postarea respectiva poate fi blocata de cel ce o vede in mod repetat foarta simplu, folosind "Hide Ad".
Din pacate, la noi in RO inca nu exista asemenea public.
Ar fi interesant de analizat si alte site-uri ce propaga continut nationalist/conservator de la noi. Nici macar nu trebuie sa plateasca pentru "boost", mesajele (bine concepute) ataca pe un segment al publicului "nostalgic, cu regrete dupa timpurile bune" si au succes.