În ediția #150 Misreport, am inclus un fact-check despre care am descoperit ulterior că este advertorial plătit, parte dintr-o campanie de imagine a companiei HS Timber, fostă Holzindustrie Schweighofer Group. Nu ne-a semnalat nimeni această eroare, am descoperit-o singuri și am decis să v-o comunicăm cât mai repede. Am greșit și ne cerem scuze publicului Misreport.
Ce s-a întâmplat?
În ediția #150 Misreport am inclus un text publicat de Spotmedia, cu titlul „Trenurile cu bușteni care pleacă din România, un fake-news demontat”. În timp ce informațiile prezentate în text sunt veridice, textul nu este un fact-check editorial, adică o verificare independentă, ci un advertorial. Singurul marcaj al faptului că avem de-a face cu un text plătit este că, pe site, la secțiunea destinată autorului, este menționat cuvântul „advertorial”.
Cum am descoperit?
Situația nu ne-a fost semnalată de vreun cititor, dar am descoperit singuri, urmărind mai multe monitorizări ale sumelor cheltuite pentru publicitate pe Facebook, că pagina Romania1.ro a plătit Facebook pentru a amplifica exact informațiile publicate de Spotmedia. (Facebook Ad Library)
Pagina este conexată cu site-ul romania1.ro, care este înregistrat, potrivit Registrului de domenii RoTLD, de compania Arthur/Regents, care se ocupă cu comunicare de criză și comunicare strategică.
Pe 1 martie, cu o zi înainte de apariția advertorialelor, compania HS Timber fusese subiectul unei investigații Der Spiegel care arăta că peste jumătate din lemnul tăiat ilegal la nivel mondial provine din pădurile din România. (Biziday)
Am mai descoperit același conținut, nemarcat drept conținut publicitar, pe site-urile: Newsweek, B1TV, Evenimentul Zilei, Antena 3.
Ce măsuri am luat
Am reverificat informația, apoi am decis să anunțăm această eroare și să ne cerem scuze. Suntem de părere că adevărul e cel mai important, întotdeauna, și că trebuie spus, chiar atunci când e vorba de propriile erori. 🙂
Mulțumesc.
Pentru Alex. Pentru noi.
Advertorial versus fact-check. Advertorialul este o comandă plătită, probabil să prezinte un punct de vedere denaturat, favorabil plătitorului. De regulă advertorialele sunt "publicitate", comunicare controlată. Media care le transmite, ca atare, pot să fi încasat sau nu contravaloarea serviciului de distribuire. Misreport se detașează de advertorialul în cauză pentru că a fost nici parte a ecosistemului de distribuție, ci o victimă. Și poate că contravine eticii unui "ochi de veghe", care se presupune că nu oferă servicii plătite exact printr-un newsletter care semnalează campanii de dezinformare.
"Fact-check" este o abordare jurnalistic-documentară care verifică dacă o știre, un zvon, care circulă public prin media și a generat interes, reacții, etc. are la bază fapte verificabile. Este într-un fel, un serviciu public, nepărtinitor, care poate confirma, infirma, corecta o abordare narativă.
Advertorial versus fact-check.